Nieuws

Wordt wetenschap ook gelezen door niet-academici? Het belang van open access voor valorisatie

In opdracht van VSNU en UKB voerde SpringerNature in 2020 een onderzoek uit naar de toegankelijkheid van onderzoekgegevens voor niet-academici. Deze opdracht maakte deel uit van de deal die in 2018 met deze uitgever werd gesloten.

Valorisatie is naast onderwijs geven en onderzoek doen de derde kerntaak van universiteiten. Valorisatie is het benutten van kennis. Het open access beschikbaar maken van deze kennis is een van mogelijkheden om valorisatie te bevorderen.

Wereldwijd namen bijna 6000 respondenten deel aan het onderzoek. Zodra ze op een wetenschappelijk artikel van een SpringerNature tijdschrift landden, werden zij gevraagd een enquête in te vullen. Uit de resultaten bleek dat 43% van de respondenten een niet-academische achtergrond had. 15% van deze groep gebruikt wetenschappelijke artikelen beroepshalve. Dit zijn o.a. huisartsen, fysiotherapeuten, wetenschapsjournalisten en onderzoekers bij NGO’s. De rest van de niet-academische lezers gebruikt wetenschappelijke artikelen om zich te informeren en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen. Denk bijvoorbeeld  aan docenten op middelbare scholen, advocaten, ambtenaren, freelancers, gepensioneerde academici, energy adviseurs, software ontwikkelaars en werktuigbouwkundigen. Beide groepen gaven aan dat ze in respectievelijk 66% tot 70% van de gevallen veel moeite hebben om toegang te krijgen tot de wetenschappelijke artikelen.

Het onderzoek laat zien dat niet-academische lezers een grote behoefte hebben aan open kennis en informatie, maar dat de toegang hiertoe niet altijd lukt. Open access is daarom van groot belang. Lees hier meer over op www.openaccess.nl.  Lees hier wat UKB doet voor Open Access.

Ga naar het uitgebreide rapport